Müdrik Hakkında Meseleler
300-
SORU : Namazın başından sonuna kadar fasılasız olarak imama uyan ve bütün rekatleri imamla beraber kılan kimseye ne denir
CEVAP : Müdrik,
SORU : İmama ilk rekatın rükûunda yetişen, o rekata yetişmiş midir ?
CEVAP : Evet ve müdrik adını almış olur.
Namaza imam ile beraber başlamanın fazileti pek büyüktür. Bu hususta aşağıdaki meseleler ortaya çıkar:
301-
Bir kimse tek başına bir farz namaza başladıktan sonra, bulunduğu yerde cemaatla o farz namaz kılınmaya başlansa bakılır:
SORU : Eğer tek başına namaz kılmakta olan henüz secdeye varmamış ise ne yapmalı
CEVAP : Namazı bırakıp imama uyar. Böylece cemaat sevabını kazanmaya koşar. Bu müstahabdır.
Eğer bir kez secdeye varmış ise, bakılır:
SORU : Kıldığı namaz sabah veya akşam namazı ise,ne yapar
CEVAP : Yine namazını bırakır ve imama uyar.
SORU : Fakat bunların ikinci rekatı için secdeye varmışsa, ne yapar
CEVAP : Artık namazı bırakmayıp tamamlar, imama uyamaz.
SORU : Neden
CEVAP : Çünkü sabah namazından sonra nafile kılınamayacağı gibi, üç rekatlı bir namaz da nafile kılınamaz.
SORU : Öğle namazı gibi dört rekatlı bir farz ise, ne yapar
CEVAP : Kıldığı bir rekata bir rekat daha ilave eder, teşehhüdde bulunur ve selam vererek imama uyar.
SORU : Evvelce kıldığı o iki rekat namaz ne olmuş olur.
CEVAP : Nafile
SORU : Böyle bir namazın üçüncü rekatında bulunup da henüz secdesine varmamış ise, ne yapar
CEVAP : Hemen ayakta veya oturarak selam verip namazdan çıkar ve imama uyar.
SORU : Yalnız başına kıldığı iki rekat ne olmuş olur.
CEVAP : Nafile
SORU : Fakat bu namazın üçüncü rekatını secde ile bağlasa ne yapar
CEVAP : , Artık bunu tamamlar, farzını kılmış olur.
SORU : Bu namaz, öğle veya yatsı olduğuna göre de, kendi farzını kıldıktan sonra imama uyabilir.mi
CEVAP : Evet
SORU : İmam ile kılacağı bu namaz ne olmuş olur.
CEVAP : Nafile
SORU : Fakat ikindi namazında ise,
CEVAP : İmama uyamaz;
SORU : Neden
CEVAP : Çünkü ikindi namazından sonra nafile kılınması mekruhtur.
302-
SORU : Nafile bir namaza başlamış olan bir kimse, yanında cemaatla namaza başlanınca, ne yapmalı
CEVAP : Bu nafileyi iki rekat olmak üzere tamamlar selam verip cemaata katılır.
SORU : Üçüncü rekata kalkmış ise,ne yapmalı
CEVAP : Onu da dörde tamamladıktan sonra cemaata katılır.
SORU : Bundan cenaze namazı nasıldır
CEVAP : Cenaze namazı müstesnadır. Şöyle ki: Böyle nafileye başlamış olan kimse, kılınmaya başlanan bir cenaze namazının kaçırılacağından korkarsa, kılmakta olduğu namazı hemen bırakıp cenaze namazı için imama uyar.
SORU : Sonra ne yapar
CEVAP : Nafileyi kaza eder.
SORU : Neden nafile namazı bırakıp cenaze namazını koşmaya gider ?
CEVAP : Çünkü cenaze namazının kazası yoktur
303-
SORU : Cemaatle sabah namazına başlanmış olduğunu gören kimse, cemaate yetişebileceğini zannederse ne yapmalı
CEVAP : Hemen sabah namazının sünnetini kılar.
SORU : Gerek görürse ne yapabilir
CEVAP : , "Sübhaneke" ile "Eûzü"yü ve sure ilavesini bırakıp yalnız Fatiha suresi ile rükû ve sücudda birer tesbih ile yetinebilir. Ondan sonra imama uyar.
SORU : Fakat cemaate yetişeceğini hiç zannetmiyorsa,ne yapmalı
CEVAP : Sünnete başlamayıp imama uyar;
SORU : Bu sünneti kaza edebilir mi
CEVAP : Hayır
SORU : Eğer sünnete başlamış ise,ne yapmalı
CEVAP : Onu tamamlar, bırakmaz.
SORU : Öğle, ikindi ve yatsı namazları da böyle midir.
CEVAP : Hayır
SORU : Bunların cemaatla kılınmaya başlanmış olduğunu gören kimse,ne yapmalı
CEVAP : Bunların sünnetini kılmadan imama uyar.
SORU : Öğlenin sünnetini ne yapar
CEVAP : Sonra öğlenin dört rekat sünnetini kaza eder.
SORU : İkindinin sünnetini ne yapar
CEVAP : Vaktin kerahetinden dolayı kaza edemez.
SORU : Yatsı namazının dört rekat sünnetini,ne yapar
CEVAP : Bir gayri müekked sünnet olduğu için dilerse kaza eder, dilerse kaza etmez.
304-
SORU : Vaktin çıkacağını veya cemaatin tamamen kaçırılacağını kesinlikle anlayan kimse, sünnetleri kılar mı
CEVAP : Hayır
SORU : : Vaktin çıkacağını veya cemaatin tamamen kaçırılacağını kesinlikle anlayan kimse , kendisinde bulunan az bir pisliği gidermekle uğraşır mı.
CEVAP : Hayır
SORU : Başka bir cemaat bulabileceğinden emin olan kimse, az necaseti gidermeden namaza başlar mı
CEVAP : Hayır
SORU : Neden
CEVAP : Bu daha faziletlidir.
SORU : Namaz geçerli olur mu
CEVAP : Böylece namazı ittifakla sahih duruma geçer.
SORU : Şafii'lerde nasıldır
CEVAP : (Şafiî'lere göre namaz, az pislik ile de bozulur. Necasetler (pislikler) bölümüne bakılsın!..)
SORU : Namazın başından sonuna kadar fasılasız olarak imama uyan ve bütün rekatleri imamla beraber kılan kimseye ne denir
CEVAP : Müdrik,
SORU : İmama ilk rekatın rükûunda yetişen, o rekata yetişmiş midir ?
CEVAP : Evet ve müdrik adını almış olur.
Namaza imam ile beraber başlamanın fazileti pek büyüktür. Bu hususta aşağıdaki meseleler ortaya çıkar:
301-
Bir kimse tek başına bir farz namaza başladıktan sonra, bulunduğu yerde cemaatla o farz namaz kılınmaya başlansa bakılır:
SORU : Eğer tek başına namaz kılmakta olan henüz secdeye varmamış ise ne yapmalı
CEVAP : Namazı bırakıp imama uyar. Böylece cemaat sevabını kazanmaya koşar. Bu müstahabdır.
Eğer bir kez secdeye varmış ise, bakılır:
SORU : Kıldığı namaz sabah veya akşam namazı ise,ne yapar
CEVAP : Yine namazını bırakır ve imama uyar.
SORU : Fakat bunların ikinci rekatı için secdeye varmışsa, ne yapar
CEVAP : Artık namazı bırakmayıp tamamlar, imama uyamaz.
SORU : Neden
CEVAP : Çünkü sabah namazından sonra nafile kılınamayacağı gibi, üç rekatlı bir namaz da nafile kılınamaz.
SORU : Öğle namazı gibi dört rekatlı bir farz ise, ne yapar
CEVAP : Kıldığı bir rekata bir rekat daha ilave eder, teşehhüdde bulunur ve selam vererek imama uyar.
SORU : Evvelce kıldığı o iki rekat namaz ne olmuş olur.
CEVAP : Nafile
SORU : Böyle bir namazın üçüncü rekatında bulunup da henüz secdesine varmamış ise, ne yapar
CEVAP : Hemen ayakta veya oturarak selam verip namazdan çıkar ve imama uyar.
SORU : Yalnız başına kıldığı iki rekat ne olmuş olur.
CEVAP : Nafile
SORU : Fakat bu namazın üçüncü rekatını secde ile bağlasa ne yapar
CEVAP : , Artık bunu tamamlar, farzını kılmış olur.
SORU : Bu namaz, öğle veya yatsı olduğuna göre de, kendi farzını kıldıktan sonra imama uyabilir.mi
CEVAP : Evet
SORU : İmam ile kılacağı bu namaz ne olmuş olur.
CEVAP : Nafile
SORU : Fakat ikindi namazında ise,
CEVAP : İmama uyamaz;
SORU : Neden
CEVAP : Çünkü ikindi namazından sonra nafile kılınması mekruhtur.
302-
SORU : Nafile bir namaza başlamış olan bir kimse, yanında cemaatla namaza başlanınca, ne yapmalı
CEVAP : Bu nafileyi iki rekat olmak üzere tamamlar selam verip cemaata katılır.
SORU : Üçüncü rekata kalkmış ise,ne yapmalı
CEVAP : Onu da dörde tamamladıktan sonra cemaata katılır.
SORU : Bundan cenaze namazı nasıldır
CEVAP : Cenaze namazı müstesnadır. Şöyle ki: Böyle nafileye başlamış olan kimse, kılınmaya başlanan bir cenaze namazının kaçırılacağından korkarsa, kılmakta olduğu namazı hemen bırakıp cenaze namazı için imama uyar.
SORU : Sonra ne yapar
CEVAP : Nafileyi kaza eder.
SORU : Neden nafile namazı bırakıp cenaze namazını koşmaya gider ?
CEVAP : Çünkü cenaze namazının kazası yoktur
303-
SORU : Cemaatle sabah namazına başlanmış olduğunu gören kimse, cemaate yetişebileceğini zannederse ne yapmalı
CEVAP : Hemen sabah namazının sünnetini kılar.
SORU : Gerek görürse ne yapabilir
CEVAP : , "Sübhaneke" ile "Eûzü"yü ve sure ilavesini bırakıp yalnız Fatiha suresi ile rükû ve sücudda birer tesbih ile yetinebilir. Ondan sonra imama uyar.
SORU : Fakat cemaate yetişeceğini hiç zannetmiyorsa,ne yapmalı
CEVAP : Sünnete başlamayıp imama uyar;
SORU : Bu sünneti kaza edebilir mi
CEVAP : Hayır
SORU : Eğer sünnete başlamış ise,ne yapmalı
CEVAP : Onu tamamlar, bırakmaz.
SORU : Öğle, ikindi ve yatsı namazları da böyle midir.
CEVAP : Hayır
SORU : Bunların cemaatla kılınmaya başlanmış olduğunu gören kimse,ne yapmalı
CEVAP : Bunların sünnetini kılmadan imama uyar.
SORU : Öğlenin sünnetini ne yapar
CEVAP : Sonra öğlenin dört rekat sünnetini kaza eder.
SORU : İkindinin sünnetini ne yapar
CEVAP : Vaktin kerahetinden dolayı kaza edemez.
SORU : Yatsı namazının dört rekat sünnetini,ne yapar
CEVAP : Bir gayri müekked sünnet olduğu için dilerse kaza eder, dilerse kaza etmez.
304-
SORU : Vaktin çıkacağını veya cemaatin tamamen kaçırılacağını kesinlikle anlayan kimse, sünnetleri kılar mı
CEVAP : Hayır
SORU : : Vaktin çıkacağını veya cemaatin tamamen kaçırılacağını kesinlikle anlayan kimse , kendisinde bulunan az bir pisliği gidermekle uğraşır mı.
CEVAP : Hayır
SORU : Başka bir cemaat bulabileceğinden emin olan kimse, az necaseti gidermeden namaza başlar mı
CEVAP : Hayır
SORU : Neden
CEVAP : Bu daha faziletlidir.
SORU : Namaz geçerli olur mu
CEVAP : Böylece namazı ittifakla sahih duruma geçer.
SORU : Şafii'lerde nasıldır
CEVAP : (Şafiî'lere göre namaz, az pislik ile de bozulur. Necasetler (pislikler) bölümüne bakılsın!..)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder